Wednesday, August 18, 2010

Popcorn Kosmik: The Last Airbender

Aku: weh aku na contribute kat TQA blog bleh?
Bos: ko bg aku article aku post
Aku: aku na jadi pengulas filem filem yg aku tonton bole? hahaha
Bos: bole ko mintak kat usop nak access
Aku: cun aku buat dulu ko review
Bos: ok

Maka dengan rasmi nye aku di ambil bekerja dengan jawatan pengkiritik filem “novice” dekat TQA blog. Harap2 wasatiah ler.. (mungkin bole lawan ku seman ku hussain atau a wahab hamzah kot?) huhuhu..

Okeh2 enuf dgn intro yg agak mengarot back to bisness..

So filem terkini yg aku tonton ialah The Last Airbender oleh M Night Syamalan (MNS).. Tak perlu aku cerita sape itu Encik Syamalan.. beliau bukan lah mamak yg bese kite lihat di warong2 tp seurang pengarah besar beb besar! Di Hollywood kelahiran Pondicherry, India.

Aku memang peminat setia Avatar: The Last Airbender siri kartun Nickelodeon yang amat popular suatu masa dulu.. dan bila mengetahui kisah itu akan difilemkan aku sungguh teruja malah berlebih-lebih lagi bila mengetahui yang ia di arahkan oleh MNS!


Siri Kartun: kegilaan aku sampai adikku terpaksa carik complete siri untuk koleksi peribadi huhuhu

Okeh2 take it slow.. Pada sesiapa yg tak mengetahui tentang cerita ini bagos kira nya aku cerita sedikit latar belakang cerita neh..

Arakian di suatu tempat (macam dragon ball jugak) dunia neh terbahagi kepada empat bangsa utama Api, Air, Angin & Tanah.. Setiap bangsa utama mampu memanipulasi element alam tertakluk kepada kategori masing2 (bangsa api berkuasa terhadap api, bangsa tanah terhadap tanah dsb)..

Kesemua bangsa hidup aman damai hinggalah bangsa api dibawah maharaja Fire Lord Ozai (dimulakan oleh datuknya Sozin) melancarkan perang untuk menguasai dunia..

Avatar pulak ialah seorang “bender” (gelaran kepada mereka yang berkebolehan untuk manipulasi element..ramai yang “kaki bangku” yang hidup sebagai orang awam) yang mempunyai bakat untuk menguasai kesemua element utama dan dia ditakdirkan menjadi pemimpin yang akan menjaga keamanan dan keharmonian keempat empat bangsa..

Aang daripada Nomad Angin, Kuil Angin Selatan ialah Avatar terakhir yang hilang seratus tahun dahulu dalam bekuan ais di kutub selatan kini kembali untuk pulihkan keseimbangan.. Cuma isu nya dia hanya tahu menggunakan angin dan perlu belajar tiga lagi element sebelum betul2 begelar Avatar!

Filem ini dibuat berdasarkan Buku 1: Air dan bagi aku sangat sangat la comprehensive hingga hilang “seni” yang ditonjol kan didalam siri kartun nya(macam dragon ball jugak)..

MNS seperti lost tak tahu mana na mula tak tahu mana na berhenti.. kelam kabut serabut! Atau die bukan follower pon? Aku kecewa!


Empat element: filem ini sepatutnya menjadi seperti Harry Potter!

Memang aku boleh agak kerana Buku 1 sendiri ada hamper 20 episod berdurasi lebih 400 minit sedangkan filem nya hanyalah kira2 100 minit sahaja!

Watak utama seperti Katara,Sokka, Pakcik Iroh tidak dibina sepenuhnya dan mungkin Putera Zuko (lakonan Dev Patel hero slumdog millionaire)yang antagonist sahaja agak menonjol. Bison & monyet terbang yang begitu hebat dalam siri kartun pon hanya ala kadar sahaja.

Mujur kesan khas visual nya agak mengagumkan (aku bayar untuk tayangan-3D RM18 satu tiket total RM36 sebab tengok dengan wife aku) tapi takde beza pon rasenye kalau tengok yang tayangan-biasa sebab kesan 3D tidak nampak sangat.

Oleh: Khairulanwar Hatta

1 comment: