Thursday, December 23, 2010

TQA New Label: The Mime (TM)

Label (TM) adalah pada produk/servis yang ditawarkan oleh sesebuah kompeni. The Qum Actors (TQA) juga tidak ketinggalan dengan mencipta satu label untuk mime iaitu (TM) merujuk kepada The Mime selain merujuk kepada trademark TQA.

Antara label-label TQA adalah ASH(TM), Cairell(TM) dan A.Noisef(TM). Untuk show mime penuh pada tahun hadapan, TQA merancang untuk menampilkan ASH(TM) dan Cairell(TM) di Kuala Lumpur. Kemungkinan besar ASH(TM) akan diberi slot solo mime show yang lebih banyak sedikit berbanding Cairell(TM) (70-30), atau mungkin juga 50-50 bergantung kepada budi bicara Pengurus Projek dan CEO, dan bergantung kepada persetujuan kedua-dua artis mime ini.

Aku hanya memberikan saranan berdasarkan pemerhatian dan pandangan aku terhadap kualiti persembahan mime oleh ASH(TM) dan Cairell(TM) pada Art For Grabs X-Mas dan Rantai Art Festival yang lalu.


ASH(TM)

ASH(TM) atau nama sebenarnya Asyraf Nazmie Abdul Halim merupakan artis mime yang telah memulakan persembahan mime untuk TQA bermula suku ketiga tahun ini. Antara pengalaman solo mime show ASH adalah di dalam acara-acara berikut:
  • Lorong Seni Putrajaya di Menara Kementerian Belia & Sukan, Putrajaya.
  • Pekan Frinjan Edisi 15 di Dataran Shah Alam.
  • Buy Nothing Day di MAP KL, Solaris.
  • Art For Grabs X-Mas di Annexe Gallery, Central Market.
  • Majlis Hadiah eSastera.com di Laman Budaya, Galeri Shah Alam.
  • 1st Malaysian African Art Tourism di Galeri Dunia Seni Lukis, Cheras.
  • Rantai Art Festival "GRAVITY" di Balai Seni Lukis Negara.
Sama ada di dalam auditorium atau di pentas terbuka, ASH telah banyak berpengalaman di dalam lakonan mime. ASH juga telah banyak berlakon mime sewaktu penglibatannya di dalam Tronoh Theatre Shop, UTP sama ada persembahan anjuran TTS sendiri ataupun persembahan yang dijemput oleh persatuan/kelab yang lain.

ASH dilihat sebagai seorang artis mime yang interaktif dengan reaksi penonton dan sentiasa memperbaharui karya mimenya. Antara mime ciptaan ASH sendiri yang popular adalah "Mencari Cinta" dan yang terbaru "The Housewife". Selain itu ASH juga telah melakonkan karya mime yang ditunjuk ajar oleh guru mimenya, Dr.Shark seperti "The Magician", "The Archery" dan "The Juggler".

ASH dilihat berpotensi untuk pergi lebih jauh dan menjadi seorang artis mime di Malaysia. Matlamat utama TQA adalah untuk mempromosikan seni lakonan mime ini pada khalayak ramai supaya lebih ramai yang menyedari bahawa teater bukan hanya muzikal dan bukan hanya ada di Istana Budaya, tetapi banyak lagi cabang teater yang perlu diketahui oleh masyarakat Malaysia, dan banyak lagi tempat-tempat seni persembahan.

Cairell(TM)

Cairell(TM) atau nama sebenarnya Khairil Nizam Mohd Darus juga tidak kurang hebatnya. Mula berlakon mime sejak tahun 2008 dan merupakan salah seorang perintis mime di Tronoh Theatre Shop, UTP, Cairell juga baru sahaja mula membuat persembahan mime untuk TQA pada bulan Disember 2010 ini.

TQA juga sedang merancang untuk mempromosi label Cairell(TM) bersama-sama dengan ASH(TM) pada tahun 2011. Selain persembahan mime secara solo oleh kedua-dua artis mime ini, TQA merancang untuk membuat persembahan mime penuh yang membentuk sebuah cerita yang lengkap yang dilakonkan oleh dua atau lebih pelakon mime. Tambahan itu, TQA juga merancang untuk menjemput pemuzik untuk mengiringi persembahan mime tersebut secara langsung.

Mime boleh dilakonkan oleh semua orang yang cukup anggota tubuh badan. Oleh itu jika ada di antara anda yang berminat untuk melakonkan aksi mime di atas pentas, boleh mempelajari teknik-tekniknya melalui sesi-sesi bengkel mime yang akan TQA adakan mulai tahun 2011. Dr.Shark yang telah berpengalaman lebih 20 tahun dalam teater dan mime, akan menjadi tenaga pengajar bagi bengkel tersebut. Siapa tahu anda akan menjadi salah seorang label artis mime kami nanti?

No comments:

Post a Comment