Tuesday, January 11, 2011

Musikal?

Tekanan kerja serta cita cita untuk konspirasi sebuah teater di kerteh telah banyak memakan masa aku. Dan hujung minggu yang harus di guna sebaik-baiknya bersama wife tercinta. Itu menyebabkan semakin jarang aku membebel di blog neh. Lagi pun, siapa yang kisah?

Haha.

Kebelakangan ini pentas teater tempatan dihebuhkan dengan budaya popular muzikal, yg sudah menjadi satu kemestian di Istana Budaya. Ya aku kira kita boleh berbangga kerana sudah ada premis teater berbaget besar di Malaysia, "professional" & gah untuk meletak nama sebaris dengan Broadway di New York dan West End di London. Tapi betulkah mereka ini professional? Sebagai pelakon di layar tv dan pawagam, ya. Tetapi sebagai aktivis teater? Ambil Contoh musikal seperti Natrah, Tun Mahathir, Siti di Alam Fantasi yang dikuasai oleh muka2 mesra penonton seperti Era fazira, Maya Karin sebagai watak utama sebaliknya aktivis teater sejati pula sekadar melukut di tepi gantang?

Malah ia sebenarnya telah membina satu presepsi atau seperti aku katakan tadi budaya popular dikalangan masyarakat marhaen bahawa na tngok teater kene pergi istana budaya, kena ada nyanyi dan kena ada artis terkenal!

Dan apabila mereka gah meletak nama musikal itu musikal ini untuk setiap pementasan di istana budaya.. adekah mereka benar benar memahaminya?

Berikut adalah sorotan temubual antara wartawan utusan dengan aktivis seni, Khalid Salleh (keluaran 12/12/2010). Article ini sangat panjang maka aku ambil mana yang penting..

Sekarang trend pengarah teater guna pelakon popular sebagai tarikan utama. Pelakon teater lekeh sangatkah?

Bukan masalah pelakon teater lekeh atau tidak. Masalahnya orang buat teater tu sendiri. Siapa mereka? Apa matlamat mereka? Saya tengok mereka tak ada keyakinan. Apa asas perjuangan dia terlibat dalam bidang teater? Adakah membawa gagasan perjuangan, landasan berkarya atau nak menumpang glamor? Saya dari dulu pun buat teater juga. Tapi tak pernah ambil pelakon popular kerana dia popular. Kalau ada pun macam Eman Manan atau Sani Sudin(Kopratasa). Isunya bukan popular atau tidak, tapi boleh berlakon atau tidak.

Habis tu di mana lagi tempat untuk orang-orang teater pada hari ini?

Dah tak ada arah dah. Satu ketika, orang teater ada tempat untuk berkumpul. Secara tak langsung, boleh cari sesama sendiri di Kompleks Budaya Negara (kini Aswara). Nak ke IB hari ini? IB tidak menjana suasana teater untuk orang teater berkumpul. IB dah jadi tempat untuk orang rasa glamor. Kalau lepak di kafe IB, boleh jumpa artis. Saya pernah ke kafe IB, tapi rasa gelilah. Nanti dicop saya artis popular.

Maksudnya pelakon teater hari ini macam dah tak laku lagi?

Nak cari pelakon yang laku, sudah tidak ada. Ini kerana suasana syarikat produksi yang terbit drama sampai 10, 50 episod. Festival Teater pun sudah tidak ada. Kalau tidak, boleh juga merangsang remaja lepasan sekolah menengah untuk kembang bakat mereka sebelum dapat menyambung pengajian teater di peringkat tinggi. Warna budaya teater sudah tidak ada untuk menjadi perangsang bukannya nak berlumba buat teater.

Pelakon teater memang sudah tidak ada ke hari ini atau orang tak nak ambil?

Saya tak kata pelakon tak ada, orang tak nak ambillah. Sebab mereka bukan crowd puller.

Apa kesannya kepada bidang teater untuk jangka masa panjang?

Kesannya akan bertambah hancurlah kerana perkembangan teater tidak ada. Sebab ia tidak membina satu kekuatan peribadi pembikin. Kalau di Indonesia, apabila Arifin C. Noer, Rendra dan Ratna Sarumpaet nak buat teater, orang dah tahu gagasan pemikiran mereka. Atau apa yang mereka disentuh kali ini? Bukan datang menonton teater kerana siapa pelakonnya popular.

Trend pelakon popular ni macam kita 'paksa' penonton terutama generasi muda. Apa komen Khalid?

Semuanya berbalik kepada nawaitu orang yang nak buat teater. Sebab teater satu medium, orang membuat kritikan atau tanggapannya tentang pelbagai masalah persekitaran. Orang teater guna landasan teater untuk tujuan itu. Sekarang orang buat atau masuk dalam teater kerana apa? Adakah kerana dia tidak ada ruang nak ke tempat lain, maka dia terpaksa buat teater? Atau teater jadi tempat himpun segala macam artis popular untuk membantu orang mengingati mereka?

Tapi macam Natrah ni dapat sambutan hebat, panggung penuh. Tidakkah ini satu kemajuan?

Mana ada panggung penuh tanda teater dah maju. Itu semua bukan ukuran kemajuan. Teater yang maju mampu membuat penonton berfikir dan muhasabah diri untuk keluarga dan negara. Tapi kalau setakat nak berhibur, baik main games. Betul saya cakap main games lagi baguslah.

Orang kata pelakon popular menyumbang merancakkan teater pada hari ini. Betulkah?

Sumbangan? Sumbangan apa? Saya tidak melihat daripada aspek sumbangan atau apa pun. Pelakon popular ni kalau tak dibayar, awak ingat mereka nak naik pentas? Itu bukan sumbangan namanya. Sepanjang saya buat teater, tak pernah orang tanya bayaran, bagi skrip sahaja.

Justeru, apa formula terbaik untuk memajukan teater pada hari ini yang sudah kelabu asap?

Istilah formula terbaik tak ada. Teater adalah satu proses dan proses ini perlu bermula dari bawah. Penstrukturan dulu dah nampak. Kita ada program Drama Sebabak. Sebut Drama Sebabak orang tertunggu-tunggu. Sekarang dah tak ada. Bila sudah terputus, nak bina khalayak balik dah tak boleh. Sebab tu guna modal pelakon popular yang tak tahu apa-apa.

IB asyik dengan teater muzikal. Akan datang Muzikal Tun Mahathir musim kedua? Hebat sangatkah kita buat muzikal?

Tolonglah jangan sebut istilah muzikal dengan saya. Saya geli geleman dibuatnya. Bagi dia orang, muzikal ni bukan asal ada muzik saja dah muzikal. Sebab itu semua nak dimuzikalkan. Dalam muzikal pelakon kena kenal beat macam dalam Miss Saigon. Semua pergerakan dalam beat termasuk intonasi dan menyanyi. Tapi muzikal kita ada dialog lepas tu nyanyi. Itu bukan muzikal, itu filem Hindustan. Teater muzikal apa macam tu? Tak sampai tahap pun kalau betul-betul nak buat teater muzikal. Ini berlatih baru sebulan dua, dah dipanggil teater muzikal.

Tetapi IB yang berjaya mempopularkan teater walaupun banyak mementaskan teater muzikal. Setuju tak?

Dari satu aspek, betullah. Tapi sampai bila IB nak bagi gula-gula kepada orang. Penonton yang tak kenal teater ingat itulah rupanya teater. Mereka rasa itu okey. Sebenarnya tak okey. Ah...malaslah cakap pasal teater di IB. Jom minum teh tarik lagi baik.

*Sumber: Arkib utusan malaysia

P/S: Terpulang kepada semua untuk menilai.

Adios.

No comments:

Post a Comment